- Bedrijven en ondernemers rekenen crypto om naar euro’s als ze hun omzet opgeven. Winsten en verliezen lopen via de winst-en-verliesrekening.
- Een bedrijf betaalt vennootschapsbelasting: in 2026 19,0% over de winst tot €200.000 en 25,8% daarboven.
- Crypto omwisselen tegen euro’s is vrijgesteld van btw volgens het arrest Hedqvist van het Europese Hof. Betaalt een klant je in crypto, dan bereken je gewoon btw over de waarde in euro’s; digitale kunst die als NFT wordt verkocht, valt onder het algemene tarief van 21%.
- Een bedrijf dat cryptodiensten verleent, heeft een MiCA-vergunning nodig en rapporteert sinds 2026 klantgegevens aan de Belastingdienst (DAC8).
Deze pagina gaat over bedrijven en ondernemers in Nederland die crypto bezitten, accepteren of verdienen. Particulieren worden belast in box 3, zie belasting voor particulieren. Dit is algemene informatie, geen fiscaal advies.
Crypto in de administratie
Bedrijven en ondernemers rekenen crypto om naar euro’s als ze hun omzet opgeven, bijvoorbeeld als een klant in crypto betaalt. Winsten en verliezen lopen via de winst-en-verliesrekening en op de balans staat crypto tegen kostprijs of tegen een lagere marktwaarde. Een bedrijf (zoals een bv) betaalt vennootschapsbelasting over de winst.
Ook minen kan inkomen uit een onderneming worden. De Belastingdienst zegt dat als je crypto mint en je opbrengsten hoger zijn dan je kosten, de winst belast kan zijn als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.
Tarieven vennootschapsbelasting
| Belastbare winst (2026) | Tarief vennootschapsbelasting |
|---|---|
| Tot €200.000 | 19,0% |
| Boven €200.000 | 25,8% over het deel boven €200.000 |
De Belastingdienst heeft deze tarieven tussen 2025 en 2026 niet gewijzigd. Wanneer een bedrijf aangifte moet doen, staat op aangifte en termijnen.
Btw op crypto
Crypto omwisselen tegen geld. In de zaak Hedqvist (C-264/14, 22 oktober 2015) oordeelde het Hof van Justitie van de EU dat het omwisselen van gewone valuta tegen bitcoin en terug een dienst onder bezwarende titel is die is vrijgesteld van btw op grond van artikel 135, lid 1, onder e, van de btw-richtlijn. Het arrest legt Europees btw-recht uit, dat Nederland toepast. Een pagina waarop de Belastingdienst zijn eigen standpunt over omwisseldiensten in crypto uitlegt, vonden we niet (oktober 2026).
Betaald worden in crypto. Betalen klanten je in crypto, dan reken je de betaling om naar euro’s volgens de meest gebruikte koers en tel je dat bedrag tot je omzet. De staatssecretaris van Financiën schreef de Eerste Kamer op 31 mei 2018 dat dit zowel voor de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting als voor de omzetbelasting geldt. Je berekent dus btw over de waarde in euro’s van wat je verkoopt, net als bij elke andere betaling, en geeft het bedrag in euro’s op in je btw-aangifte.
NFT’s. Volgens de kennisgroep van de Belastingdienst valt de verkoop van digitale kunstwerken, al dan niet via een NFT, niet onder het verlaagde btw-tarief voor kunst maar onder het algemene tarief (KG:209:2023:2), dat 21% is. Een creator royalty fee die een kunstenaar via een smart contract ontvangt als een NFT wordt doorverkocht, is een vergoeding voor een prestatie, dus ook daarover is btw verschuldigd (KG:210:2025:18).
Minen en staking. De Belastingdienst publiceert geen algemeen btw-standpunt over minen of staking. In één zaak stelde de inspecteur dat het delven van nieuwe blokken geen economische activiteit was. De rechtbank Den Haag was het daar op 1 oktober 2021 niet mee eens: bitcoin-mining, inclusief het valideren van transacties, is een economische activiteit. De miner mocht 75% van de btw op zijn kosten aftrekken, omdat de rechtbank schatte dat 75% van de afnemers van zijn diensten buiten de EU zat (ECLI:NL:RBDHA:2021:10751). Het gaat om één uitspraak van een rechtbank; een latere uitspraak in hoger beroep vonden we niet. Over staking vonden we niets gepubliceerd.
Als je bedrijf cryptodiensten verleent
Crypto omwisselen, bewaren of overboeken voor klanten is een gereguleerde dienst. Zo’n bedrijf heeft een MiCA-vergunning of -melding nodig van de AFM of van de toezichthouder in een ander EU-land; zie regelgeving.
Sinds 1 januari 2026 moeten cryptodienstverleners ook gegevens van klanten en transacties vastleggen en controleren, en elk jaar aan de Belastingdienst rapporteren (DAC8). Dit geldt voor aanbieders met een MiCA-vergunning en voor exploitanten zonder vergunning die dergelijke diensten beroepsmatig verlenen. De eerste rapportage is uiterlijk 31 januari 2027. Wat er wordt gerapporteerd, staat op aangifte en termijnen.
Bronnen
- Belastingdienst: Cryptobezittingen (zoals bitcoins) (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Belastingdienst: Tarieven voor de vennootschapsbelasting (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Belastingdienst: Europese richtlijn DAC8/CARF voor cryptodienstverleners en -exploitanten (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- AFM: Vanaf 30 december vergunning of notificatie nodig voor cryptodienstverlening (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Belastingdienst: Bitcoins en andere cryptovaluta (ondernemers) (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Officiële bekendmakingen: Kamerstuk 34775, nr. AA, brief over de fiscale behandeling van cryptovaluta (31 mei 2018) (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- EUR-Lex: Hof van Justitie, Hedqvist, C-264/14 (22 oktober 2015) (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Belastingdienst: Btw-tarieven en vrijstellingen (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Belastingdienst Kennisgroepen: KG:209:2023:2 Btw-tarief digitale kunst (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Belastingdienst Kennisgroepen: KG:210:2025:18 Creator royalty fee (laatst gecontroleerd oktober 2026)
- Rechtspraak: Rechtbank Den Haag, ECLI:NL:RBDHA:2021:10751 (1 oktober 2021) (laatst gecontroleerd oktober 2026)
Deze pagina is algemene informatie, geen fiscaal advies. Regels en tarieven veranderen, dus controleer de officiële bronnen hierboven voordat je iets doet.